V är en hastighetssymbol och visar hur hög hastighet däcket är godkänt att köra (V är upp till 240 km/h, W är upp till 270 km/h och ZR är över 240 km/h).
RF står för Reinforced – vilket betyder förstärkt.
XL står för Extra Load.
M + S är termen för vinterdäck/helårsdäck.
Det rekommenderas att vinterdäck också har en symbol med berg och snö för att visa att de är bäst lämpade för vinterkörning.
Alla däck har också en DOT-kod på sidan av däcket.
Koden visar när däcket tillverkades.
Från år 2000 är koden fyra siffror istället för tre siffror.
De två första siffrorna anger produktionsveckan, medan de två sista visar året.
Det är mycket viktigt att däcktrycket är anpassat till bilens monterade däckstorlek, liksom hur mycket ballast du kör med.
När du har köpt däck/hjul ska du som kund säkerställa korrekt däcktryck, eftersom det är individuellt från bil till bil.
Sommardäck på sommaren – vinterdäck på vintern
Mellan 1 december och 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag. Det är förbjudet att använda dubbdäck under tidsperioden 16 april – 30 september om det inte är eller förväntas bli vinterväglag. Det råder vinterväglag om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan eller vägrenen.
- Du måste använda vinterdäck vid vinterväglag under tidsperioden 1 december – 31 mars.
- Du får använda dubbdäck under tidsperioden 1 oktober – 15 april.
- Det är förbjudet att använda dubbdäck under tidsperioden 16 april – 30 september om det inte är eller förväntas bli vinterväglag.
- Kom ihåg att dra åt hjulbultarna efter 10 mil!
Dubbdäck och friktionsdäck
Från och med den 1 december 2024 gäller nya regler som innebär att dubbfria vinterdäck måste vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.
Kravet gäller alltså dubbfria däck, även kallade friktionsdäck eller nordiska friktionsdäck.
Dubbdäck, som får användas under perioden 1 oktober till 15 april eller vid vinterväglag, omfattas inte av samma krav.
Det får inte förekomma både dubbade och odubbade däck på samma fordon. Det är tillåtet att använda odubbade friktionsdäck året runt.
Däck på släpet
Om bilen som drar ett släp har dubbdäck måste även släpet ha dubbdäck när det råder vinterväglag. Om bilen vid vinterväglag har odubbade friktionsdäck får släpet ha antingen dubbdäck eller odubbade friktionsdäck. Det är viktigt att släpet inte har sämre väggrepp än bilen för att till exempel undvika att släpet sladdar vid inbromsning.
Krav på mönsterdjup för vinterdäck
För personbilar och andra lätta fordon med en totalvikt upp till och med 3,5 ton måste mönsterdjupet vara minst 3 millimeter i däcken.
Samma mönsterdjup gäller för släpvagnar som dras av dessa fordon. För lastbil, buss och personbil klass 2 med en totalvikt över 3,5 ton gäller mönsterdjupet 5 millimeter. Kravet gäller för samtliga däck på dessa fordon.
Det krävs vinterdäck även för tunga fordon, med en totalvikt över 3,5 ton. Mer information finns på Transportstyrelsens webbplats.
Bästa däcken bak
De däck som har det största mönsterdjupet eller dubbutsticket bör vara monterade bak på fordonet. Det minskar risken för sladd när du bromsar eller svänger. Detta gäller både fram- och bakhjulsdrivna bilar.
Vinterdäck gäller även för utländska fordon
Reglerna om vinterdäck omfattar även utländska fordon och gäller vid resa till och från utlandet. Reglerna finns i sin helhet på Transportstyrelsens webbplats
Förbud mot dubbdäck på vissa platser
Förbud mot dubbdäck gäller på vissa gator i några städer. Där tillåts endast friktionsdäck. De som eventuellt bryter mot reglerna riskerar böter på 1 000 kronor. Mer information om vad som gäller i olika städer finns i de lokala trafikföreskrifterna.
Undantag från användning av vinterdäck
Det finns ett antal undantag från kravet på vinterdäck, till exempel för färd till besiktningsföretag och för fordon som är äldre än trettio år. Mer information finns på Transportstyrelsens webbplats.
Lagen föreskriver minst 1,6 mm, men yrkesverksamma är överens om:
Minst 2 mm på sommardäck och minst 3 mm på vinterdäck (lagkrav i Sverige, Norge och Finland).
Vattenplaning kan förklaras på så sätt att bilen helt förlorar kontakt med vägen då däcken inte lyckas pressa undan allt vatten som ligger på vägbanan. När du råkar ut för vattenplaning så blir det nästan omöjligt att styra bilen då den åker “ovanpå” vattnet.
Samma sak kan ske när det är mycket snö och slask på vägen istället för vatten – det kallas då moddplaning.
Hur kan du undvika vattenplaning?
För att minska risken och undvika vattenplaning bör du:
- inte använda för breda däck
- inte köra i stora massor vatten på vägbanan
- inte använda däck som har dåligt mönsterdjup
- inte köra i höga hastigheter och accelerera för snabbt
Om du får vattenplaning
- fokusera på att ha bilens hjul i vägens riktning så att bilen inte åker av vägen när den återfår grepp
- släpp på gasen
- bromsa inte
- se till att kopplingen är nedtryckt (om du kör en bil med manuell växellåda)
Kontrollera det varje månad och innan du åker på semester eller längre resor.
Det är bäst att kontrollera däcktrycket när däcken är kalla. Däcktrycket ökar när däcken blir varma.
För lågt däcktryck resulterar i sämre styr- och bromsförmåga samt ökad bränsleförbrukning.
Om däcktrycket är för lågt, finns det en risk att däcket blir för varmt och spricker.
På de flesta bilar finns en etikett med däcktryck vid dörren eller tankluckan.
Rekommenderat däcktryck anges alltid i bilens manual. Däcktrycket ges vanligtvis vid normal och full belastning. Använd informationen för full belastning när det bilen är lastad.
Om däcktrycket endast ges vid normal belastning kan det med fördel höjas med 0,2 bar vid full belastning.
Om du eftermonterar bredare däck än vad bilen tillverkades med (205 mm eller mer) kräver det något högre tryck än vad som anges i bruksanvisningen – ofta 0,2 bar högre.
Onormalt slitage på däckets mitt kan bero på både för högt eller för lågt däcktryck. Var noga med att öka däcktrycket med 0,2 bar när du använder vinterdäck.
Observera att reservhjul och däck på husvagnar måste ha ganska höga däcktryck – vanligtvis runt 4 bar.
Om ett punkterat däck repareras med en lappning/sprayburk eller om däcket förseglas från utsidan utan invändig inspektion, är detta ENDAST en tillfällig åtgärd, avsedd att få bilen till närmaste verkstad, med högst 80 km/h.
Detsamma gäller vid reservhjul eller reservhjul där däcket är av annan typ än bilens övriga däck.
Däcket MÅSTE alltid tas bort från fälgen under permanent däckreparation så att invändig inspektion är möjlig.
Om det inte uppstått några följdskador på grund av punkteringen bestäms det om däcket kan repareras.
Permanent däckreparation måste göras på insidan av däcket. Den bearbetade skadeskanalen är fylld med ett vulkaniserande material och täckt med en lämplig täckflik.
Vissa nyare bilmodeller kan ha däck monterade på fabriken som man kan köras med efter en punktering. Däcken kallas “RunFlat”.
Bruksanvisningen innehåller information om hur långt och hur snabbt du kan köra på däcket efter en punktering. Kontakta en specialverkstad så snart som möjligt.
Bilar med denna typ av däck måste ha ett larmsystem som varnar för ett minskat däcktryck. Bilar utan larmsystem får inte använda däck av typen “RunFlat”.
En bokstav kan läsas på alla däck som anger hastighetskoden som motsvarar däckets topphastighet.
Ett load index kan avläsas på alla däck, vilket indikerar hur mycket däcket kan bära uppmätt i kg per st. Siffran kan oftast hittas strax före hastighetsbokstaven.
Det är viktigt att den totala vikten för alla 4 st. uppfyller bilens krav och inte minst axeltrycket per axel.